Mācību kursa apraksts
Kā saglabāt psiholoģisko veselību un apgūt jaunas zināšanas un prasmes
Kursa mācīšanās mērķi
- Sekmēt dzīves kvalitātes paaugstināšanu senjoriem padziļinot viņu izpratni par veselīgas novecošanās, kas balstās uz empīriski pamatotām teorijām un mūsdienu atziņām.
- Veicināt indivīdu motivāciju veidot veselīgu dzīves veidu un pašefektivitāti, ka arī sniegt prasmes, lai regulāri īstenotu veselības uzvedību ikdienas dzīvē indivīdiem jaunā – senjoru dzīves posmā.
Mācību kursa plānojums
Nodarbību tēmas 10. Nodarbību ilgums – 6 akadēmiskās stundas, no tām 2 stundas – diskusija, 4 stundas – praktiskās nodarbības.
Mācību kursa tematiskais plāns
Nr. |
Tēma
|
Forma
|
Ilgums Skaits |
Nodarbības mērķis |
Mācību līdzekļi |
1 |
Veselīga un aktīva novecošanās
|
Diskusija / praktiska nodarbība
|
(6 ak. st.)
|
Izprast novecošanās procesa būtību un aktīvas novecošanās pamatprincipus. |
Mācību klase ar datoru un projektoru, viens dators uz 2-3 kursa dalībniekiem, interneta pieeja. |
2 |
Psiholoģiskā novecošanās, novecošanās process un tā uztvere.
|
Diskusija / praktiska nodarbība
|
(6 ak. st.)
|
Sniegt izpratni par novecošanās procesam raksturīgiem psiholoģiskajiem faktoriem. |
Mācību klase ar datoru un projektoru. |
3 |
Izziņas jeb kognitīvie procesi: Kognitīvās funkcijas galvas smadzeņu normālas un patoloģiskas novecošanās kontekstā. Kognitīvo funkciju trenēšanas un kompensēšanas metodes.
|
Diskusija / praktiska nodarbība
|
(6 ak. st.)
|
Izprast, kā mainās kognitīvās funkcijas novecojot; izprast, kādi faktori to ietekmē; iemācīties apzināties un pielietot kognitīvo funkciju uzlabojošas un uzturošas stratēģijas. |
Mācību klase ar datoru un projektoru.
|
4 |
Veselīgie ieradumi. Veselības uzvedība.
|
Diskusija / praktiska nodarbība
|
(6 ak. st.)
|
Izprast, kā veidojas veselīgie ieradumi, kādi faktori to ietekmē un kā praktiski attīstīt veselīgos ieradumus. |
Mācību klase ar datoru un projektoru. |
5 |
Priekšstati par sevi.
|
Diskusija / praktiska nodarbība
|
(6 ak. st.)
|
Izprast savas resursus un iespējas tos aktualizēt un attīstīt. |
Mācību klase ar datoru un projektoru. |
6 |
Attiecības ar citiem un sociālais atbalsts. |
Diskusija / praktiska nodarbība
|
(6 ak. st.)
|
Izzināt savas attiecības ar apkārtējiem cilvēkiem: ģimenes locekļiem, kolēģiem, draugiem, paziņām un savu lomu šajās attiecībās, ka arī izprast sociālā atbalsta nozīmi ikdienā un iespējas pilnveidot/paplašināt esošo atbalsta sistēmu. |
Mācību klase ar datoru un projektoru. |
7 |
Stress, tā pārvarēšana un veselība.
|
Diskusija / praktiska nodarbība |
(6 ak. st.)
|
Sniegt izpratni par stresa nozīmi ikdienā un efektīvām stresa pārvarēšanas stratēģijām. |
Mācību klase ar datoru un projektoru. |
8 |
Māksla un emocijas I: labsajūtas veicināšana, pieredze ar mākslu, relaksācijas uzdevumi, aktivitātes ar iztēles un reminiscences elementu iesaisti, jaunu prasmju apguve: 1. Deju un kustību terapija. 2. Drāmas terapija. |
Diskusija / praktiska nodarbība
|
(6 ak. st.)
|
Nodrošināt emocionālu un kognitīvu stimulāciju, kā arī labsajūtas pieredzi ar deju un kustību un drāmas terapijas elementiem. |
Vingrošanas zāle. |
9 |
Māksla un emocijas II: labsajūtas veicināšana, pieredze ar mākslu, relaksācijas uzdevumi, aktivitātes ar iztēles un reminiscences elementu iesaisti, jaunu prasmju apguve: 1. Mūzikas terapija. 2. Vizuāli plastiskās mākslas terapija. |
Diskusija / praktiska nodarbība
|
(6 ak. st.)
|
Nodrošināt emocionālu un kognitīvu stimulāciju, kā arī labsajūtas pieredzi ar vizuāli plastiskās mākslas un mūzikas terapijas elementiem. |
Mācību klase ar datoru un projektoru. |
10 |
Mērķu formulēšana, plānošana un īstenošana. Kursa kopsavilkums, informācija par citiem mācību moduļiem, anketēšana.
|
Saruna/ praktiska nodarbība
|
(6 ak. st.)
|
Sniegt izpratni par mērķu formulēšanu, darbības plānošanu un īstenošanu. Atgriezeniskās saites sniegšana mācību materiālu un procesu pilnveidošanai. |
Mācību klase ar datoru un projektoru. |